Σάββατο 30 Μαΐου 2009

Θέματα εξετάσεων και άλλα χαριτωμένα...

Παρακολουθώ αυτές τις μέρες μία μεγάλη συζήτηση που γίνεται στο blog του άξιου συναδέλφου και συνοδοιπόρου Διονύση Μάργαρη για τις ασάφειες των θεμάτων που μας προέκυψαν και τον τρόπο βαθμολόγησής τους. Οι εξαίρετοι συνάδελφοι που έχουν τοποθετηθεί γι' αυτό το θέμα έχουν στοχεύσει στην καρδιά του προβλήματος όπως επίσης είναι εξαιρετικά εύστοχος και ο τίτλος του άρθρου: "Τι διδάσκουμε στους μαθητές μας". Εγώ λοιπόν θα τον παράφραζα στο εξής ..."Τι θα έπρεπε να διδάσκουμε στους μαθητές μας με βάση τα θέματα των πανελληνίων εξετάσεων"!!! Εδώ τα εμπόδια είναι μεγάλα και οι ερμηνείες πολλές. Ας δούμε όμως κάποιες ασάφειες και κάποιες κακές διατυπώσεις, χωρίς να μπαίνουμε στη φιλοσοφία των θεμάτων.

Θέμα 1:
  • Κίτρινη κάρτα για την ερώτηση (2).
2. Σε μια απλή αρμονική ταλάντωση η απομάκρυνση και η επιτάχυνση την ίδια χρονική στιγμή
α. έχουν πάντα αντίθετο πρόσημο.
β. έχουν πάντα το ίδιο πρόσημο.

γ. θα έχουν το ίδιο ή αντίθετο πρόσημο ανάλογα με την αρχική φάση της απλής αρμονικής ταλάντωσης.
δ. μερικές φορές έχουν το ίδιο και άλλες φορές έχουν αντίθετο πρόσημο.

Πείτε μου αν το υποερώτημα γ. είχε κάποιο νόημα.

Θέμα 2:
  • Κίτρινη κάρτα για την ερώτηση (1).
Ο δίσκος του σχήματος κυλίεται χωρίς να ολισθαίνει σε οριζόντιο επίπεδο. Η ταχύτητα του κέντρου του Ο είναι υο . Το σημείο Α βρίσκεται .... κλπ κλπ.

Η ταχύτητα όμως αδέρφια είναι διανυσματικό μέγεθος. Θα έπρεπε λοιπόν ή να είχε ένα βελάκι πάνω από το υο ή να έλεγε ... το μέτρο της ταχύτητας του κέντρου Ο ισούται με υο. Θα μου πεις πολύ ψιλά γράμματα.
  • Κίτρινη κάρτα για την ερώτηση (2).
Γιατί συμβολίζετε βρε παιδιά τη μέγιστη ταχύτητα υο και όχι υmax; Φαντάζομαι ότι κάποια μέλη της επιτροπής (όσοι εμπλέκονται ενεργά σε αυτά) διδάσκουν και στη Γ' Λυκείου και όχι μόνο στη Β' Λυκείου!! Επίσης, ο συμβολισμός που έχει το βιβλίο για το x, υ, α αναφέρεται στις αλγεβρικές τιμές. Τώρα τα x, υ, α γίνονται τα μέτρα των μεγεθών. Άσε που μου μοιάζει παγίδα το όλο ερώτημα με το (α) να μοιάζει πολύ στο σωστό.
Θέμα 3:
  • Ασάφεια στην ερώτηση (γ).
    β. .........

    γ. Τη διαφορά φάσης που παρουσιάζουν την ίδια χρονική στιγμή δύο σημεία του ελαστικού μέσου, τα οποία απέχουν μεταξύ τους απόσταση ίση με 1,5 m.
Τι σημαίνει ότι τα υλικά σημεία απέχουν μεταξύ τους απόσταση 1,5 m; Πότε απέχουν 1,5m, ποια χρονική στιγμή; Πάντοτε; Ας φανταστούμε δύο υλικά σημεία του ελαστικού μέσου να ταλαντώνονται. Είναι πιθανόν τα υλικά αυτά σημεία να απέχουν διαφορετική απόσταση κάθε χρονική στιγμή. Θα μου πεις και πάλι διυλίζεις τον κώνωπα!! Το ερώτημα εννοεί φυσικά την οριζόντια απόσταση (ή αλλιώς την απόσταση των θέσεων ισορροπίας). Και γιατί δεν το λέει; Και αν υπάρχει έστω και ένας μαθητής που ξόδεψε πολύτιμη ώρα για να κατανοήσει τι έλεγε; Θα μου πεις ποιος μαθητής θα το καταλάβει αυτό; Ελπίζω να μην υπάρχει κανένας που να μπήκε σε αυτή τη λογική (αν και δεν το πιστεύω).
  • Ασάφεια στην ερώτηση (δ)

    Για τη χρονική στιγμή t1= 11/8 s να βρείτε την εξίσωση που περιγράφει το στιγμιότυπο του κύματος, και στη συνέχεια να το σχεδιάσετε.
Πολυσυζητημένο θέμα. Ρίξτε μια ματιά εδώ και εδώ.
Θέμα 4:
  • Κίτρινη κάρτα στην εκφώνηση:
Θα έπρεπε να γίνεται αναφορά στο ότι τα νήματα δεν ολισθαίνουν στις τροχαλίες.
  • Κίτρινη κάρτα στο ερώτημα δ.
Η μετατόπιση είναι διάνυσμα. Ζητούσε το διάνυσμα της μετατόπισης ή το μέτρο της;

1 σχόλιο:

ΑΝΤΩΝΗΣ Σ. είπε...

Σωστή και μετρημένη τοποθέτηση, φίλε Γιώργο, σε αντίθεση με τις υπερβολές (αρκετές, μάλιστα, επιστημονικά άκυρες) που συνάντησα αλλού

ειδικά στο τρίτο θέμα και οι δύο ασάφειες που θίγεις είναι σοβαρές και πρέπει να προβληματίσουν..

εύχομαι το βιβλίο σου να έχει την επιτυχία που πραγματικά του αξίζει, υγεία και χαρά στην οικογένεια