Η περσινή χρονιά σημαδεύτηκε για μένα από την έκδοση του βιβλίου μου για τη Γ' Λυκείου. H κούραση ομολογώ μεγάλη, αλλά το αποτέλεσμα κατέληξε σε προσωπική ικανοποίηση. Ήταν, είναι και θα είναι πάντα σκοπός μου να βοηθώ το μαχόμενο συνάδελφο με όποιον τρόπο μπορώ. Ελπίζω το λιθαράκι μου να το έβαλα από αυτή τη μεριά.
Για πρώτη φορα πέρισυ λειτούργησα την εκπαιδευτική πλατφόρμα moodle και τη χρησιμοποίησα πιλοτικά στην Α' Λυκείου με πολύ καλά αποτελέσματα. Το moodle είναι μία εκπαιδευτική πλατφόρμα που είναι προσανατολισμένη στην αλληλεπίδραση του μαθητή με τον καθηγητή, αλλά και με τους υπόλοιπους συμμαθητές του. Όπως το έχει χαρακτηρίσει κάποιος... είναι ένα υποβρύχιο με εκατοντάδες μοχλούς που άμα τους μάθεις η κατάδυση στα βάθη της απόδοσης και της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου είναι μαγική.
Ταυτόχρονα δημιουργήσαμε με το συνάδελφο φυσικό Βαγγέλη Κολτσάκη το κοινωνικό δίκτυο "Διδάσκοντας Φυσικές Επιστήμες" (http://scienceteachersnet.ning.com). Η ανταπόκριση των συναδέλφων μεγάλη. Φάνηκε η ανάγκη που έχει το ελληνικό σχολείο για επαφή, αλληλεπίδραση, συζήτηση. Φάνηκε ότι η πολιτεία έχει χρέος να κάνει πολλά περισσότερα για να βοηθήσει το συνάδελφο που θέλει να αγωνιστεί για το καλύτερο. Προχωράμε λοιπόν όλοι μαζί να αυξήσουμε τη συμμετοχή, να δώσουμε ένα χεράκι, λέγοντας τις απόψεις μας για αυτό που αγαπάμε...να διδάσκουμε φυσικές επιστήμες. Δεν είναι απαραίτητο να γράφουμε κατεβατά ολόκληρα. Αρκούν λίγες γραμμές, η άποψή μας είναι σεβαστή από όλους. Με την πρώτη ευκαιρία πατήστε το κουμπί για να γράψετε. Είναι κρυμμένη πολύ γνώση μέσα μας.
Ένα πράγμα που μου αρέσει σε αυτό το δίκτυο είναι ότι έχουμε κατακτήσει ένα υψηλότατο επίπεδο συζητήσεων και ευγένειας. Η διαφωνία είναι ευκαιρία αλλαγής στάσης και το αποτέλεσμα είναι η διάχυση της γνώσης που τόσο έχουμε ανάγκη.
Στην περσινή χρονιά εμφανίστηκαν και δύο άλλα σημαντικά κοινωνικά δίκτυα. Το ένα είναι του εξαίρετου συναδέλφου φυσικού από τα Γιάννενα Στέργιου Ναστόπουλου και το άλλο είναι η μετεξέλιξη ενός πολύ πετυχημένου blog φυσικής και χημείας του άξιου συναδέλφου Διονύση Μάργαρη. Και τα δύο αξίζει να τους δώσουμε ένα χεράκι να πάνε ακόμη πιο ψηλά.
Η επόμενη σχολική χρονιά μπαίνει λοιπόν με πολύ κέφι από τους... δικτυωμένους συναδέλφους. Οι στόχοι για άλλη μια φορά πολλαπλοί που δείχνουν ένα φορτίο δύσκολο αλλά συνάμα ευγενικό, με θέλγητρα την αύξηση της ποιότητας της εργασίας μας και της ικανοποίησης της προσφοράς μας στο κοινωνικό καλό.
Ξεκίνησε η συγγραφή του 2ου τεύχους της Γ' Λυκείου κατεύθυνσης (Στερεό σώμα - Κρούσεις) με χρονικό ορίζοντα το Μάη του 2010. Το έργο δύσκολο, αλλά είμαι σίγουρος ότι θα φτάσω σε αίσιο τέλος. Το καλοκαίρι με "εκπαίδευσα" στο moodle. Τώρα ξέρω πολλά και θα είμαι ακόμη καλύτερος και αποδοτικότερος. Προπάντων όμως θα είμαι γρήγορος διότι γνωρίζω τον τρόπο λειτουργίας του. Φυσικά υπάρχουν πολλά - πολλά ακόμη να ανακαλύψω, αλλά όλα μαζί δεν γίνονται. Ας έχουμε κάτι και την επόμενη χρονιά να κάνουμε. Τέλος, το δίκτυό μας "Διδάσκοντας Φυσικές Επιστήμες" (http://scienceteachersnet.ning.com) και τα μάτια μας. Να το διαφυλάξουμε ως κόρη οφθαλμού, να το πάμε πιο ψηλά, να το εντάξουμε στη συνείδηση του συναδέλφου που αγαπά αυτό που κάνει.
Η ανάγκη του προγραμματισμού της διδασκαλίας μας και ταυτόχρονα της προετοιμασίας μας για την είσοδό μας στην τάξη είναι παραπάνω από επιτακτική. Γνωρίζουμε όλοι ότι χωρίς καλό προγραμματισμό και προετοιμασία πολλά πράγματα δεν πηγαίνουν όπως θα θέλαμε και δεν πετυχαίνουμε τους στόχους μας.Η επιτυχία των στόχων μας δίνει εκείνη την γλυκιά ικανοποίηση που έχουμε όταν βλέπουμε ένα πρώην μαθητή μας να διαπρέπει στον τομέα της εργασίας του, αλλά τη δίνει άμεσα, όταν είμαστε μέσα στην τάξη.
Για την αξία του προγραμματισμού της διδασκαλίας μας μπορείτε να δείτε μία ενδιαφέρουσα συζήτηση εδώ, στην ιστοσελίδα του σχολικού συμβούλου Ιωάννη Βλάχου. Από την ίδια ιστοσελίδα μπορείτε να κατεβάσετε ένα φύλλο Α4 πατώντας εδώ που είναι το ημερολόγιο της νέας χρονιάς.
Επίσης, για τη διευκόλυνση των συναδέλφων έφτιαξα ένα αρχείο word με κάποιον στοιχειώδη προγραμματισμό διδασκαλίας για τη φυσική στο Λύκειο όλης της χρονιάς. Αυτός ο προγραμματισμός μπορεί να αλλάξει με βάση τις δυνατότητες αλλά και τους περιορισμούς που βρίσκει μπροστά του κάθε συνάδελφος. Είναι ανοικτό για επεξεργασία και μπορείτε να το κατεβάσετε, να το δείτε ή να το εκτυπώσετε από εδώ. Να σημειώσω ότι έχω και μία στήλη που μπορεί κάποιος συνάδελφος να γράφει κατά τη διάρκεια της χρονιάς την εξέλιξη της διδασκαλίας του, ώστε να μπορεί να συνειδητοποιεί αν πηγαίνει γρήγορα ή αργά. Ελπίζω να βοηθήσει...
ΚΑΛΗ ΜΑΣ ΧΡΟΝΙΑ
2 σχόλια:
Φίλε Γιώργο, ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια για το δίκτυό μου. Δεν ξεκίνησα ακόμα να "δικτυώνω" τους νέους μαθητές μου σ' αυτό, θα το κάνω με την αρχή των μαθημάτων σιγά-σιγά για να μπουν στο νόημα, πιο μεθοδικά αυτή τη φορά και είμαι περίεργος να δω τα αποτελέσματα. Δεν ξέρω πού θα με βγάλει. Οι δυσκολίες πολλές και το έργο πολυσχιδές και δύσκολο, αν θέλεις να προσφέρεις κάτι παραπάνω από το ξερό μάθημα του κιμωλιοπίνακα. (Ταυτόχρονα είμαι και ΥΣΕΦΕ, προσπαθώντας να βρω άκρη σε μια ατέλειωτη σειρά οργάνων που συσσωρεύτηκαν μέσα σε δυόμιση δεκαετίες, από τον καιρό που το σχολείο μου ήταν ΕΠΛ: Ανήκω ευτυχώς ή δυστυχώς σ' αυτή την "άτυχη" γενιά καθηγητών). Δυστυχώς ένα δίκτυο έχει πολλές και μη προβλέψιμες δυσκολίες, που πολύ ωραία περιγράφει ο Steve Hargadon στην ανάρτηση: http://www.stevehargadon.com/2009/01/some-things-ive-learned-about-building.html. Είναι όμως μια ωραία περιπέτεια. Μαζί με ένα σύστημα CMS, όπως το Moodle, θα μπορούσε να κάνει θαύματα. Αρκεί να ξεπεραστούν οι γνωστές τεχνικές δυσκολίες, η ψυχολογική προκατάληψη απέναντι στις ΤΠΕ στην Εκπαίδευση, και στην ίδια την Φυσική βεβαια, και η αίσθηση του "μοναχικού καβαλάρη" που σε κατατρέχει, όταν προσπαθείς κάτι καινούργιο σε ένα κατά το μάλλον ή ήττον τεχνοφοβικό σχολείο. Παρ' όλο που διανύω τα τελευταία χρόνια της υπηρεσίας μου, θα ήθελα να συμμετέχω σε τέτοιου είδους "πειράματα", ακόμα και τώρα. Δυστυχώς η πραγματικότητα στη χώρα μας βαδίζει με πολύ αργά βήματα σε σχέση με τον υπηρεσιακό μας χρόνο. Μακάρι να δω γρήγορα αποτελέσματα.
ΚΑΛΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ! Επίσης: ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΣΤΑ ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ ΣΟΥ για οποία εύχομαι να συμπληρωθούν σε πλήρη σειρά σύντομα, αν και ξέρω από πρώτο χέρι τις δυσκολίες της συγγραφής.
Φίλε Στέργιο, η ομορφιά του επαγγέλματός μας όπως πολύ σωστά υπονοείς υπερκαλύπτει τη δυστυχία που βιώνουμε στα εκπαιδευτικά ζητήματα της χώρας μας. Ελπίζουμε όμως. Αυτή είναι, η ελπίδα, που μας κάνει να αισθανόμαστε ακμαίοι και δυνατοί και βλέπω ότι εσύ προσπαθείς για την αλλαγή. Είναι το πρώτο μεγάλο βήμα που πρέπει να κάνουμε όλοι μας.
Για το moodle, επειδή αισθάνομαι ότι ξέρω μερικά πράγματα (ειδικά φέτος το καλοκαίρι ασχολήθηκα αρκετά) αν θέλεις να σε βοηθήσω, μη διστάσεις να επικοινωνήσεις μαζί μου.
Ευχαριστώ για τις ευχές και ανταποδίδω, με υγεία πάνω απ' όλα!!!
Δημοσίευση σχολίου